Sticktant på vift

Stickning, växtlighet och glutenfrihet!

Gud gör oss obekväma!

Kategori: Tro

Det är lite av en bön, och lite av ett konstaterande det här med att vara obekväm, och med Gud. Jag tror att det är bra att vara obekväm, i alla fall på rätt sätt.
 
I helgen hölls det en bibelkonferens med temat Bibeln mitt i allt i Göteborg, som en del i projektet Dela tro, dela liv. Där var jag som moderator på strömmen Bibeln mitt i Kyrkan. Det jag tar med mig därifrån är förutom skratt, kloka ord från Lena Petersson och anteckningar från ett sjukt bra bibelstudium är just tanken på att kunna vara lite lagom obekväm.
 
Att våga kramas, utan att riktigt tänka först. Det kan vara precis det som behövs. En kram är ofta bättre än ord, även om kramar inte alltid är det som förväntas. Att våga säga emot, och säga till när något inte alls känns rätt - trots att det kan kännas efteråt. Sånt är viktigt. För att värna om vår demokrati, och om varandra.
 
När jag får intensivhänga med Gud såhär, då vågar jag vara mer obekväm, då kramas jag vid fridshälsningen i mässan, trots att vi kanske inte kramas så mycket annars. Och det känns obekvämt, men ändå väldigt bra. Därför hoppas jag på mod att vara obekväm. I alla fall på rätt sätt.
Kommentera inlägget här: